Alte Website-uri @ NetAgCo, Valentin Dumitru, 2013!

Mănânci sănătos, traiești sănătos

Produse alimentare din lanţul cerealier

Produsele finale ale lanţului cerealier sunt produse alimentare pe bază de cereale precum pâinea şi cerealele pentru micul dejun. Acestea conţin hidraţi de carbon dar şi unele proteine, vitamine, minerale şi fibre.



Hidraţii de carbon sunt principala sursă de energie pentru organism şi cea mai mare parte din această energie provine din hidraţii de carbon complecşi aflaţi în pâine, cereale, paste făinoase, cartofi şi orez. Ele constituie secţiunea cea mai mare din Eatwell Plate model.

Aceasta înseamnă că trebuie să se consume mai mult din acest grup alimentar decât alte grupuri cu secţiuni mai mici ale platoului.

Cercetarea arată că mâncând produse din cereale, acestea pot să ajute dieta, furnizând surse valoroase de calciu, fier, acid folic, vitamine din grupa B (inclusiv riboflavina), proteine şi fibre.

Făina şi pâinea: factori nutritivi


Toate făinurile şi pâinile sunt bune pentru sănătate, fie că sunt albe, negre sau integrale;
Toate făinurile şi pâinile vândute în Marea Britanie sunt fortifiate cu calciu, fier şi vitaminele din grupa B;
Pâinea este bogată în hidraţi de carbon complecşi care formează baza unui regim alimentar sănătos, echilibrat şi care sunt o sursă importantă de energie;
Făina este o sursă de proteină şi are un conţinut scăzut în grăsimi spre deosebire de unele surse de proteine animale. Conţinutul de proteină în făina de grâu este de 10-12%. Proteina este esenţială pentru creşterea şi întreţinerea organismului;
Pâinea este o bună sursă de fier. Aprox.50% din fierul aflat în dieta britanicilor provine din produse din cereale precum pâinea;
Peste o treime din tiamină (vitamina Bı) provine din alimente pe bază de cereale, inclusiv pâinea. Aceasta este şi o bună sursă de niacină, o altă vitamină din grupa B;
Toate pâinile conţin o cantitate însemnată de fibre dietetice, dar pâinea din făină integrală are un conţinut de fibră de trei ori mai mare decât cea albă, deoarece conţine boabe întregi de grâu, inclusiv tărâţă şi germeni de grâu. Fibrele ajută la menţinerea unui sistem digestiv sănătos;
Pâinea este o sursă bună de calciu pentru regimul nostru alimentar. Sase felii medii dintr-o pâine albă mare furnizează peste o treime din raţia de calciu recomandată pentru adulţi;
Consumul de pâine în timpul zilei ajută la evitarea unor produse alimentare mai puţin sănătoase, cum ar fi produsele snack;
Produsele pe bază de cereale furnizează şi o gamă largă de substanţe fitochimice care sunt substanţe chimice vegetale nenutritive, conţinând compuşi protectori care previn apariţia bolilor. Substanţele fitochimice din cereale sunt o sursă unică de antioxidanţi care lucrează pentru a proteja celulele împotriva deteriorării oxidative. Germenii de grâu (aflaţi în pâinea din făină integrală) sunt şi o sursă excelentă de vitamina E, un important antioxidant.

Făina şi pâinea: conţinutul nutritiv



Pentru o portie de 100 gHidrat de carbon (g)Proteină (g)Grăsime (g)Fibră dietetică (g)Calciu (mg)Fier (mg)Tiamină (mg)
albă46,17,9 1,61,91771,60,24
neagră42,17,92,03,51862,20,22
integrală429,42,55,01062,40,25


Sursă: Food Standards Agency (2002)